Elbåtguiden

Det meste du trenger å vite om våre elbåter

Med en elektrisk båt kan du nyte stillheten og opplevelsen av å være på sjøen. Men for å gå over til elektrisk er det noen ting du bør vite og tenke over!

Prisen
Båten
Motoren
Batteriet
Tilbehør

Prisen

Grovt regnet så kan man si at elektrisk fremdriftssystemer koster det samme som som vanlige fossildrevne fremdriftssystemer. Men i tillegg kommer altså batteriene. Totalt kan man fort regne å bruke omtrent dobbelt så mye for en båt med elektrisk fremdriftssystem enn en som går på fossil og diesel. Men du kan ikke stoppe regnestykket der.

En vanlig bensin eller dieselmotor har høye driftsutgifter og behov for jevnlig ettersyn og serviceintervaller. Gjør du ikke slike ting selv så innebærer dette årlige verkstedsregninger. En elbåt har tilnærmet null i vedlikeholdsutgifter. En bensin eller dieselbåt har driftsutgifter i forhold til drivstoff, olje og slitedeler. En elektrisk motor har ikke høyere utgifter enn den til enhver tid rådende strømprisen. Grovt regnet en tiendedel av utgiftene til en fossil motor.

Desto mer du bruker en elektrisk motor, desto billigere blir den.

Du må se på kjøpet av batteriene som en forskuddsbetaling av drivstoffutgifter. Du kan velge en vanlig bensin eller dieselbåt, betale mindre i innkjøp og desto mer i vedlikehold og drift.

Eller du kan velge å betale mer for en elbåt og se at avdragene på betalingen erstatter drift og vedlikehold – og i liten grad kommer i tillegg. Det er ditt valg. Etter noen år havner regnestykket omtrent likt. Bruker du elbåten mye kan dette til og med vise seg å være det rimeligste alternativet over tid.

Dette oppsettet kan være en pekepinn på hvordan du bør gjøre ditt regnestykke. Dette vil variere fra eksempel til eksempel, men viser premissene du må ta hensyn til:

En elmotor trenger ikke årlig service dette sparer ca 1 500 kr per år sammenlignet med en bensindrevet utenbordsmotor. I tabellen over har vi regnet årlig service i ti år for bensinutenbordsmotoren  foruten 1000 sykler som krever to serviceintervaller per år.

Vi har regnet en pris på 1,50 per ladet kWh for elmotoren Vi har regnet en bensinpris på 18 kroner for bensinutenborderen Vi har regnet at 6 liter bensin gir en driftstid tilsvarende 9 kWh.

Dette vil selvfølgelig variere ut fra kjørestil. Du får selv gjøre ditt regnestykke, med dine parametre.

Båten

Båt på strand og jente som samler inn skjell
Gutt kjører båt

Alle båter kan selvfølgelig driftes elektrisk, men for å få mest mulig ut av penga kan det være lurt å inngå noen kompromisser med deg selv.

Våre båter er lettdrevne båter som går godt med små motorer og de tåler også vekten av noen ekstra batterier.

Desto større fart du ønsker, desto mer batterier trenger du. Vår anbefaling er at du ofrer litt fart og ikke kompromisser på komfort. Det du får tilbake er stillhet, mindre vedlikehold og et mye bedre liv på sjøen.

En elbåt er en bedre båt på de fleste måter. Ta kontakt for oss om råd for elektrifisering av for eksempel din seilbåt eller snekke. Vi kan enkelt beregne fart og hvor stor motor og batteripakke du trenger for ditt prosjekt.

Våre båter har en klassisk estetikk som skal kunne overleve moteendringer over tid. En god båt lever tross alt i mange tiår.

Sjekk ut våre elbåter

Motoren

Nærbilde av elbåtmotoren "Impulse Power"

En elektrisk motor har en ekstremt stor effektivitet i forhold til en bensin eller dieselmotor. Våre beste motorer har en effektivitet på 96 prosent.

En bensinmotor søler bort det meste av energien som er lagret i drivstoffet til varme og røyk og har en typisk effektivitet på 30%. Det betyr at elmotoren nyttiggjør seg nesten all energi i batteriet.

En elmotor har også kontant moment (thrust) Det vil si at den har full styrke på propellen ved første gasspådrag. En bensinmotor må nå et høyt turtall for å nå samme styrke på propellen. Man kan derfor si at en elmotor med samme hestekrefter som en bensinmotor er mye sterkere. Og den har ekstremt mye bedre akselerasjon.

Dette skaper litt forvirring rundt oversettelse av hestekrefter og sammenligning av elmotorer og bensinmotorer. Mange leverandører av elmotorer jukser litt med disse tallene og skryter på seg mye høyere hestekrefter enn motorene har. Samtidig så er det slik at det er vanskelig og sammenligne og en bensinmotor er på mange måter «svakere» enn det som oppgis.

Det er også noen leverandører som måler kreftene på propellen mens andre måler forbruket.

En tommelfingeregel er at 1 kW elmotor tilsvarer 2 hk. Undersøker man flere leverendører variere det fra 1.75 hk til 2.5 hk.  Vi velger å være litt konservative, og tar dermed utgangspunkt i at en 2 kW elmotor tilsvarer en 3.5 hk bensin motor. Da blir det heller en positiv overraskelse hvis du opplever våre elmotorer som enda kraftigere.


Vi leverer motorer i to hovedkategorier:

POD motorer

Disse kan monteres under båtens skrog og erstatte en innenbordsmotor, et seildrev, eller en utenbordsmotor. Disse er enkle å montere selv og du frigjør masse plass i båten som du kan bruke til for eksempel batterier

Utenbordsmotorer

Enkel å montere selv og fleksible for all slags bruk. Vi kan også skaffe innenbordsmotorer og andre fremdriftsystemer. Ta kontakt med oss om ditt prosjekt, så hjelper vi deg på veien.

Batteriet

Vi leverer kun litiumbatterier da vi mener dette er best, krever ikke vedlikehold og er det beste alternativet over tid. Våre batterier kommer fra anerkjente leverandører som leverer kvalitet som holder.

Batteri i en båt bør leve i ti år minimum. Erfaring fra elbiler viser at i praksis lever de mye lenger.

Litiumbatterier kan lades helt ut uten å bli ødelagt, de veier mindre og tar mindre plass. Alt dette er viktig i en liten båt.

Har du en større båt hvor plass og vekt ikke betyr noe så kan du vurdere blybatterier. Vi kan sette deg i kontakt med egnede leverandører.

Ta kontakt så regner vi på hvor stor batteripakke du trenger til ditt bruk.

Man kan bruke batterier fra andre leverandører til våre motorer. Men vær oppmerksom på noen tall. Utladningen over tid må tilsvare motorens forbruk. Ta kontakt med batterileverandør og få dobbeltsjekket om batteriet passer til din båtmotor. Batterier må også stå tørt eller tåle fukt.

Tilbehør

Vi har tilbehør og båtpakker for forskjellige behov

Kontakt